- Santun
-Menurut Kamus Dewan (1984), hal. 1115 santun bermaksud halus budi bahasa atau budi pekerti, beradab atau sopan
- Berbahasa dengan santun ialah menggunakan bahasa secara:-
i. halus,
ii. nilai rasa yang baik,
iii.penuh kesopanan,
iv.berusaha menghindari konflik antara penutur dengan
pendengar dalam proses berkomunikasi.
- Kesantunan
- Menurut Kamus Dewan (1984): perihal (sifat dsb) santun, kesopanan, kehalusan (budi bahasa atau budi pekerti)
-Awang Sariyan (2007) memberi definisi kesantunan sebagai penggunaan bahasa yang baik, sopan, beradab, memancarkan peribadi mulia dan menunjukkan penghormatan kepada pihak yang menjadi teman bicara.
- Kesantunan
-Kesantunan merupakan aturan perilaku yang ditetapkan dan disepakati bersama oleh sesuatu masyarakat tertentu sehingga menjadi prasyarat dalam bermasyarakati. kesantunan memperlihatkan sikap yang mengandung nilai sopan santun atau etiket dalam pergaulan sehari-hari.
-Kesantunan dapat dilihat dari pelbagai segi dalam pergaulan sehari-hari:
- Orang yang santun tergambar nilai sopan santun atau nilai etiket pada dirinyaii. kesantunan sangat kontekstual - berlaku dalam masyarakat, tempat, atau situasi tertentu, tetapi belum tentu berlaku dalam masyarakat, situasi dan tempat lain
-Misalnya, penggunaan kata-kata yang agak kasar boleh berlaku dalam pergaulan rakan- rakan karib, tetapi tidak sopan jika digunakan terhadap rakan yang baru dikenaliiii. kesantunan selalu berlaku dalam hubungan dua pihak seperti antara anak dan orang tua, antara orang yang masih muda dan orang yang lebih tua, antara tuan rumah dan tamu, antara lelaki dan wanita, antara murid dan guru, dan sebagainya.
-Penggunaan kata ganti 'aku' dalam perbualan dengan ibu bapa biasa digunakan dalam masyarakat Cina, tetapi tidak sopan dalam bagi masyarakat Melayu
-Misalnya, seorang anak sentiasa akan menghormati dan berbahasaiv. kesantunan tercermin dalam aspek kehidupan seperti:
santun dengan ibu bapa
-Namun mungkin tidak berlaku jika anak ini berkomunikasi dengan
rakan-rakan sebaya, ada ketikanya komunikasi dalam bentuk bahasa
kasar
a) cara berpakaian (berbusana),
b) cara bekerja
c) cara bertutur
d) cara makan
e) cara belajar
f) cara berpolitik dll
Takrifan Kesantunan Oleh Tokoh-Tokoh Dunia
I. Menurut Asmah Haji Omar (2000):
a) kesantunan mengikut perspektif Melayu ialah penggunaan bahasa sehari-hari yang tidak menimbulkan kegusaran, kemarahan dan rasa tersinggung daripada pendengar.
-Kesantunan masyarakat Melayu berdasarkan agama Islam dan adat Melayub) Asmah Hj. Omar (2000), pula menyatakan kesantunan ialah kaedah atau strategi yang digunakan oleh penutur untuk mencapai tujuan tertentu.
-Orang Melayu sangat mementingkan kesantunan dalam hubungan masyarakat
-Bahasa halus dan tersirat selalu digunakan supaya tidak mengecil hati orang lain
-Strategi ini dikaitkan dengan kesantunan dan perlu dikuti dengan tingkah laku dan tutur kata yang santun.c) Asmah Hj. Omar (2000), telah membahagikan kesantunan kepada dua jenis iaitu
-Strategi kesantunan melibatkan beberapa faktur seperti kesedaran akan peranan masing- nasing, pengetahuan tentang perbezaan taraf sosial, kuasa dan keperluan mengawal perbincangan berdasarkan tajuk atau air muka yang menggambarkan maruah dan martabat.
i. kesantunan asasi. Kesantunan asas ialah kesantunan sedia ada yang merupakan pedoman bagi masyarakat berhubung antara satu sama lain.
ii. kesantunan berkala.
-Dengan cara menunjukkan adanya sikap berbaik-baik antara satu sama lain yang menghendaki ahli masyarakat bersopan santun antara satu sama lain.ii. Kesantunan berkala pula merujuk kepada kesantunan yang menggambarkan ucapan yang dilakukan oleh masyarakat dalam hubungan antara satu sama lain keadaan, situasi dan tempat tertentu
-Ini kerana dalam mana-mana masyarakat yang bertamadun ada kesopanan asas yang dikaitkan dengan didikan sejak awal lagi seperti yang terdapat dalam ajaran Islam atau agama-agama lain.
-Antaranya ialah taraf dan peranan orang yang bercakap, di mana dan dalam keadaan yang bagaimana, apa yang dipercakapkan, mengapa percakapan itu berlaku dan cara percakapan disampaikan.Takrifan Kesantunan Oleh Tokoh-Tokoh Dunia
-Misalnya rakyat biasa dengan raja, rakyat dengan pemimpin, anak murid dengan guru dll
-Komunikasi tersebut mempunyai adab, peraturan dan etika tertentu
II. Leech (1983), menginterpretasikan kesantunan sebagai perlakuan yang dapat mengurangkan pergeseran dalam sesuatu interaksi.
bahasa mesti halusIII. J. Ferguson dan Das Gupta (1968), pula menyatakan kesantunan itu berlaku apabila kontrak perbualan digunakan oleh penutur dan pendengar sebagai usaha mengekalkan komunikasi yang harmoni tanpa menimbulkan sebarang konflik.
beradab sopan
perlakuan lemah-lembut
berbudi pekerti
Wujud persetujuan bersama dalam masyarakatKonsep Kesantunan
Mewujudkan etika dan peraturan bermasyarakat
Biasanya mengamalkan budaya yang sama
Ingin melahirkan masyarakat yang harmoni dan aman
IV. Kesantunan dari sudut Islam menurut ajaran yang disampaikan oleh Nabi Muhammad SAW melalui hadishadis:-
a) “Barang siapa yang beriman pada Allah dan hari akhir maka hendaklah berkata baik atau lebih baik diam.”V. Menurut Hamka:
b) “Sesungguhnya orang yang paling aku benci dan paling jauh dariku nanti di hari Kiamat ialah orang yang banyak bercakap dan sombong dalam berbicara.
c) “ Bukanlah seseorang itu mukmin jika suka mencela, melaknat dan berkata-kata keji.”
d) “Tanda-tanda munafik itu ada 3 perkara, jika ia berbicara ia berdusta, jika ia berjanji ia mengingkarinya dan jika diberi amanah ia khianat.”
e) “ Janganlah kalian saling dengki-mendengki, dan janganlah kalian saling membenci, dan janganlah kalian saling berkatakata keji antara satu dengan yang lain, dan jadilah hambahamba Allah yang bersaudara.”
f) "Sebaik-baik manusia di antara kamu ialah orang yang akhlaknya baik".
a) Kecantikan yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya.VI. Menurut Aristotle
b) Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.
c) Bertambah kuat kepercayaan kepada agama, bertambah tinggi darjatnya di dalam pergaulan hidup, dan bertambah naik tingkahlaku dan akal budinya.
a) Yang meninggikan darjat seseorang ialah akal dan adabnya, bukan asal keturunannya.VII. Menurut Khalifah Abdul Malik Marwan, semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan orang lain ketika berdaya membalas, dan bersikap adil ketika kuat
b) Adab dan sopan itu lebih penting daripada makan dan minum.
Sumber : https://e.edim.co/41770489/konsep_kesantunan_dan_pandangan_tokoh_2.pdf?Expires=1441900433&Signature=pejU6qnmV2Lb5qebe5fykoW2TXM40fChpogBvRUaPKkJzJ6b5YiATnN99tCq5bCBlrhd5EMMdRWCai4BKtLF9aa9csjE~X36J6WD2jmPE75VrOVdv87yVKld~eURV-IyxFgEKkmDHo-N4JRmHNqZbGdx~UXpDC9qk-HikWU71fj9JcgxcPTA1t5JDGi-OewC9m0fDPiVOq4b-Giiatqn9jgxBaEVv9gnuA0WOmbNoupijchDKxtqlPglnSgerf6KbqYzNroGK-xCoKq6Xbv-Y1FocUJDt48klGb3xjPoGA1MqQdLcrpu7ZwKww6929fFb9TLb6~~EEXBiwFHsZzO4g__&Key-Pair-Id=APKAIJNVNRBLLSTGN23Q
No comments:
Post a Comment